Seul - stolica Korei (od 1392), zamieszkiwana przez ponad 10 milionów mieszkańców, a w całej metropolii przez ponad 23 milionów, co plasuje ją na 3 miejscu pod względem ilości ludności na świecie. Współczynnik gęstości zaludnienia wynosi ponad 15 tysięcy osób na
każdy kilometr kwadratowy a całkowita powierzchnia miasta wynosi 614 kilometrów
kwadratowych, wcale nie tak dużo, jak mogłoby się wydawać na pierwszy
rzut oka. Doliczając jeszcze turystów i przyjezdnych, wszystko to powoduje, że Seul jest miastem bardzo, bardzo zatłoczonym. Nieprzerwanie miasto wzdłuż i wszerz przemierzają miliony ludzi.
Jednakże, seulscy projektanci poradzili sobie z tym problemem, dzięki sprawnie funkcjonującej sieci metro (kolei podziemnej i naziemnej). 19 linii o łącznej długości 532 km (o 6 km dłuższe jest tylko metro w
Szanghaju) obsługuje 401 stacji (dwadzieścia stacji więcej jest w Nowym
Jorku).
![]() |
źródło: seoulmetro,co.kr |
Wszystko to dostosowane do szybkiego przekształcenia olbrzymiego kompleksu podziemnego ( 10 ÷ 20m pod ziemią), w funkcję schronów na wypadek wojny.
![]() |
Na każdej stacji po kilka szaf z artykułami niezbędnymi do przeżycia... |
![]() |
W kolejce do pociągu... |
W pociągu jest pełny dostęp do sieci wi-fi, stąd wszyscy (dokładnie), ze słuchawkami w uszach, trzymają w rękach smarfony i odłączeni są od świata rzeczywistego.
Pociągi, perony, stacje, uderzają czystością. Wszystkie toalety publiczne bezpłatne wyposażone w niezbędne artykuły sanitarne, kąciki dla przewijania niemowląt i toalety dla osób niepełnosprawnych ruchowo.
![]() |
Niezbędne artykuły sanitarne w każdej toalecie... |
Cena przejazdu jest
uzależniona od długości podróży i ilości przesiadek. Standardowy jednorazowy
bilet na podróż krótszą niż 10 km, czy to metrem, czy autobusem, to
wydatek 1050 wonów. Każde kolejne 5 km kosztuje
100 wonów, podobnie jak przesiadka z metra na autobus.
Mieszkańcy Seulu używają kart pre–paidowych, często w formie przyczepianego do kluczy czy telefonu breloczka. Odbijają je przy wejściu i wyjściu z metra, a system pobiera stosowną opłatę.
Mieszkańcy Seulu używają kart pre–paidowych, często w formie przyczepianego do kluczy czy telefonu breloczka. Odbijają je przy wejściu i wyjściu z metra, a system pobiera stosowną opłatę.
My używaliśmy plastikowej karty T-Money, zakupioną w Busanie, za którą kaucja wynosiła 2000 wonów, kartę trzeba było doładowywać, w automatach znajdujących się, przy wejściu na perony stacji.
Oczywiście w metrze można nabyć bilet jednorazowy, czego nie polecam,
ponieważ na niektórych trasach trzeba dopłacić niewielką kwotę do
podstawowej ceny biletu już przy wyjściu. Utrudnia to szybkie
przemieszczanie się.
Stworzenie czytelnego, skutecznego, wystarczająco odciążającego ruch komunikacyjny w mieście, samofinansującego się, przy tym dostępnego finansowo dla wszystkich systemu komunikacji podziemnej, w niespełna 40 lat (budowę pierwszej linii metra rozpoczęto w 1971r., a w Warszawie w 1953r.), osobiście uważam za ogromny sukces urbanistyczny Koreańczyków.
Seul połączony jest z głównymi miastami, poprzez sieć kolejową KTX, pociągów pocisków, jednych z najszybszych w Azji, poruszających się z prędkością ponad 300 km/godz. Wszystkie pociągi zatrzymują się na Seoul Station.
Seul połączony jest z głównymi miastami, poprzez sieć kolejową KTX, pociągów pocisków, jednych z najszybszych w Azji, poruszających się z prędkością ponad 300 km/godz. Wszystkie pociągi zatrzymują się na Seoul Station.
![]() |
Nowoczesny, lśniący Dworzec Główny... |
Jak przy każdym dworcu głównym bywa, to i w stolicy tak dużej metropolii nie brakuje bezdomnych (przyznać muszę, że byli to jedyni bezdomni spotkani w tym czystym mieście).
W Seulu istnieje ponad 400 linii autobusowych. Autobusy oznaczone kolorami:
- zielone autobusy obsługują trasy lokalne,
- niebieskie dalsze podróże,
- czerwone autobusy ekspresowe dojeżdżają na przedmieścia,
- żółte autobusy kursują na trasach zakupowych (coś jak autobusy sieci Auchan).
Autobusy, choć czyste, często są bardzo zatłoczone, poruszają się w korkach, co bardzo zniechęcało nas do korzystania z tego typu transportu.
Ciekawostką w Seulu są pomarańczowe taksówki, przeznaczone dla obcokrajowców, 20% droższe niż regularne taksówki, ale kierowcy bardzo dobrze mówią po angielsku, opowiadając na temat obiektów i zabytków mijanych po drodze.
![]() |
Taksówka dla cudzoziemców... |
![]() |
Oznaczone drogi... |
Otwarta rzeka, nie tylko przywróciła mieszkańcom tereny rekreacyjne, ale i poprawiła jakość wód oraz wzrost liczby żyjących tu gatunków zwierząt i roślin. Dzięki ponownemu pojawieniu się w tym rejonie wód, średnia temperatura okolic spadła o ponad 3 stopnie Celsjusza.
Przeprowadzone zmiany pozwoliły na scalenie obu fragmentów centrum pod względem przestrzennym poprzez likwidację bariery w postaci estakady. A budowa wieżowców, w których znajdują się siedziby światowych towarzystw finansowych i koncernów międzynarodowych, dała naturalny cień, spacerującym wzdłuż rzeki.
![]() |
żróło: andrewbartholomew.wordpress.com |
![]() |
Tak zwiększył się obszar powierzchni ziemskiej... |
![]() |
Źródło:: worldgreatestsites.com |
Brak komentarzy :
Prześlij komentarz